Po oględzinach pojazdu otrzymałeś wreszcie kosztorys naprawy samochodu od ubezpieczyciela sprawcy wypadku i zastanawiasz się, czy kosztorys ten jest prawidłowy, czy też może jednak zaniżony?
Sprawdź kilka podstawowych rzeczy w kosztorysie ubezpieczyciela:
– ile wynosi stawka za roboczogodzinę – zazwyczaj ubezpieczyciele stosują stawkę 45-60 zł netto za roboczogodzinę, gdy rynkowe stawki w ASO zazwyczaj są dwa razy wyższe – ustal w ASO producenta Twojego pojazdu ile kosztuje 1 roboczogodzina,
– czy ubezpieczyciel zastosował w swym kosztorysie nowe i oryginalne części zamienne, czy też najtańsze zamienniki, podróbki niewiadomego pochodzenia i jakości,
- czy ubezpieczyciel ceny części zamiennych umniejszył o amortyzację (urealnienie) – często odszkodowanie za części jest umniejszane nawet o 60-70% wartości z tytułu bezprawnej amortyzacji,
- czy ubezpieczyciel uwzględnił w kosztorysie pełny zakres uszkodzeń, czy też część pominął albo części nadające się tylko do wymiany zakwalifikował do naprawy,
– czy ubezpieczyciel umniejszył ilość materiału lakierniczego i czasu pracy lakiernika.
Jeżeli w otrzymanym kosztorysie znajdziesz chociaż jedną z ww. nieprawidłowości, to nie otrzymałeś od ubezpieczyciela pełnego odszkodowania! Dostałeś może połowę albo i mniej należnego Ci odszkodowania.
W celu uzyskania wyższego odszkodowania, skorzystaj we wzoru odwołania do ubezpieczyciela:
Jeżeli po rozpatrzeniu odwołania ubezpieczyciel nadal bezprawnie narusza Twoje prawa, powinieneś skierować sprawę do sądu. Wzór pozwu znajdziesz pod poniższym linkiem:
Możesz także pozwać ubezpieczyciela o ubytek wartości handlowej pojazdu: